مدرسه دینی دارالقرآن والسنة روستای فرزنه

قالَ الامامُ الشافعیُ : العِلمُ لا یُعطیکَ بَعضَه حتّی تُعطِیَهُ کُلَّکَ

سرمایه اش  فقط  طلا  است‌،  زکات  آن  را  چگونه  ادا کند

شنبه بیست و یکم مهر ۱۴۰۳

چه می‌فرمایند علمای دین در مسئله ذیل‌:

زنی ١٥ مقال طلا دارد که قیمت آن به دویست درهم مي‌رسد لیکن بدون طلاها چیزی دیگر از قبیل پول نقد و غیره ندارد آیا بر این طلاها زکات لازم است یا خیر؟

الجواب باسم ملهم الصواب

در این طلاها زکات لازم نیست‌ گرچه قیمت این طلاها به اندازه دویست درهم برسد زیـرا زمانکه طلاها تنها باشد قیمت آن اعتبار ندارد بلکه معتبر وزن آن است چون وزن این طلاها از بیست مثقال ‌کمتراند لذا زکـات در آن واجب نمی‌باشد.

و في الهندیة‌:

« و کذا فی حق الوجوب یعتبر ان یبلغ وزنـهما نصاباً و لا یعتبر فیه القیمة بالاجماع، حتی لو كان له ابریق فضة وزنها مأة وخمسون و قیمتها مائتان لا تعجـب فیها الزکاة ‌کذا فی العینی شرح الکنز»‌.(الهندية1/179)

ناگفته نماندکه اگر این شخص غیر از ١٥ مثقال طلا چیز دیگری از قبیل پول نقد و یا نقره می‌داشت‌، در این صورت قیمت معتبر می‌بود پس اگر قیمت مجموع طلا و پولهای نقد به دویست درهم می‌رسید بر آن زکات لازم بود.

و فـی النفقة الاسلامي و ادلته‌:

« و یضم عند الجمهور { غیر الشافعیة} احد النقد‌ین الی الآخر فی تکمیل النصاب فیضم الذهب الی الفضة و بالعکس بالقیمة فمن له مائة درهم و خمسة مثاقیل قیمتها مائة علیه زکاتها لان مقاصدهما و زکاتهما متفقة فـهما کنو عی الجنس الواحد»‌.(الفقه الاسلامي و ادلته:2/760)

والله اعلم بالصواب