مدرسه دینی دارالقرآن والسنة روستای فرزنه

قالَ الامامُ الشافعیُ : العِلمُ لا یُعطیکَ بَعضَه حتّی تُعطِیَهُ کُلَّکَ

كـوتاه  كردن  موی  زنان‌/  بافتن  مو  و  گيـسوان  بدون  خمیر و بـا خمير سـر و كتيرا

جمعه چهارم مهر ۱۴۰۴

كـوتاه كردن موی زنان‌/ بافتن مو و گيـسوان بدون خمیر و بـا خمير سـر و

كتيرا

چه می‌فرمایند علمای دین مبین اسلام در این مسائل‌:

1-‌‌می‌گويندکوتاه‌کردن موی زنان‌گناه است ولی تا به حال در این بـاره حـدیثی و (‌دلیلی‌) نشنیده‌ایم‌، و اگر گناه است آن طورکه می‏گویند حرام است‌، چرا اکثر مردم اينکار را انـجام می‌دهند، و اگر حرام است چگونه حرامی است‌؟

٢-‌می‌گویند بافتن مو(‌برای زنان‌)‌گناه است‌؛ دراین باره توضیح دهید.

الجواب باسم ملهم الصواب

1-‌کوتاه‌کردن و یا تراشیدن موی زنان جایز نیست و حرام است هر چندکه به اجازه شوهر هم باشد وگناه ‌کبیره است بدلیل مـشابه بودن با مردان‌،‌، زنان‌کافره ‌و غربی‌،‌اگر مرتکب چنین کاری شد استغفار کند.

فی الشامیة نقلاً عن المجتبی‌:

«‌و فیه‌: قطعت شـعر رأسها أثمٌت و لعنت‌. زاد فی البزازیه لزمها الاستغفار و ان باذن الزوج ، لانه لا طاعة لمخلوق فی معصیة الخالق‌... و المـعنی المؤثر التشـبه بالرجال اهـ»‌.(رد المحتار:9/583ط دارالكتب العلمية،البزازية:6/379)

و جاء فی‌ الحدیت‌: «‌من تشبه بقوم فهو منهم‌»‌، «‌لعن الله المشتبهين بالنساء و المشتبهات بالرجال‌»‌.

و مردم بنابر تقلیدکور کورانه بیگانگان و عدم اطلاع و آگاهی از حکـم شرعی این امر، مبادرت به اینکارکرده‌اند، و هر چه‌که مردم انجام دهند دلیل بر جواز آن نمی‌باشد.

٢-‌بافتن موی وگیسوان زنان جایز است‌.

و دلیله‌:

«‌(‌فائده‌) قد علم فی فقه المسألة‌: ان شد الضفرللنساء جائز، و ان نساء النبی‌ صلي الله عليه و سلم و نساء الصحابة وغیرهن‌کن یضفرن الشعرو یعقصـن و ان حلق الرأس لهن ممنوع لأنه من باب التشبه بالرجال وكل ما هو كذلك فهو کبیرة»‌.(السعاية:1/301)

بهنگام غسل اگر آب زیر آنها و به پوست سر نفود می‌کند لازم‌، به بازکردن و شکافتن آنها نیست‌.

و الدلیل علیه حدیث ام سلمة (‌رضی الله عنهـا) فیه‌»‌:

«‌قلت‌: یا رسو‌ل الله‌، انی امرأة اشد ضفر رأسی‌، افأنقضه لغسل الجنابة‌؟ قال‌: لا، انما یکفیک أن تحثی علی رأسك ثـلاث حـثیات‌، ثم تـفیضین علیک المـاء‌، فتطهرین‌»‌.(صحيح مسلم بشرح النوري:4/11،المفصل في احكام المرأة:1/122)

و قال العلامة العثمانی فی تکملة فتح الملهم شرح مسلم‌:

«‌و هذا الحکم علی ما اذا وصل الماء الی باطنهاکلٌه و الا وجب لخبر تحت شعرة جنابة، و علی هذا اکثر اهل العلم‌»‌.(تكملة فتح الملهم:3/167)

اما اگر بنابر بودن مانعی از قبیل خمیر حنا وکتـيرا و سدر بر سر (‌همانطوری‌کـه در بـعضی مناطق رايج است‌که موی عروس را سدر وکتیرا می‌بافند و تا یکی دو هفته شکافته نمی‌شود) آب به بن و اصل موها نرسد در آنصورت برای صحت غسل لازم است‌که شکافته شوند تاآب به بن موها برسد. پس هـم چـنين بافتنی‌که مانع آب شود درست نیست‌.

و الدلیل علیه‌:

«(‌وکفی بل اصل ضفیرتها) أی شعـر المرأة المـضفور للحرج امـا المـنقوض فیفرض غسل‌کله اتفاقاً ولو لم یبتل أصلهـا یجب نقصهـا مطلقاً هو ‌الصحیح‌»‌.

و جاء فی الرد:

«‌(‌قوله‌: ولولم یبتل اصلها) بأن كان متلبداً أو غزيراً - امداد - أو مضفو‌راً ضفر‌اً شدیداً لاینفذ فیه الماء‌»‌.(رد المحتار:1/113)

و ایضاً جاء فی السعایة‌:

«‌انه لايلزمها نقضها الا ان تکون ملتئمة لایصل الماء الیها فح یجب نقضه‌»‌.(السعاية:1/299)

و فی المفصل‌:

« و هذا هو المنصوص عن فقهائنا رحمهم الله تعالی‌: اذ قالوا: ان الحناء «‌لون‌» و لیس «‌بحائل‌»‌: الٌا اذا لطخت المـرأة رأسها بالحنٌاء‌، مثلاً علی نحوکثیف‌، و صارت الحناء علی رأسها کالطین‌، فانها - الحناء -‌تعدٌ فی هذه الحالة (‌حـائلاً) یـمنع مــن صحة الوضوء و الغسل‌»‌.(المفصل في احكام المرأة و البيت المسلم:1/85)

و الله اعلم بالصواب

خدا نظر-‌عفا الله عنه

دار الافتاء حوزه علمیه دار العلـوم زاهدان 6/2/1416هـ.ق