مدرسه دینی دارالقرآن والسنة روستای فرزنه

قالَ الامامُ الشافعیُ : العِلمُ لا یُعطیکَ بَعضَه حتّی تُعطِیَهُ کُلَّکَ

وصیت و هدیه دادن به وارث چه حکمی دارد؟

دوشنبه ششم آذر ۱۴۰۲

چه مي‌فرمايند علماي دين در مسئله ذيل‌:

بنده چونكه پدر و مادرم را به نحو احسن خدمت كرده‌ام و تنها فرزند ذكور خانواده هستم بنابر اين پدرم يك قطعه زميني به بنده وصيت ‌كرده و بخشش نموده است .كپي وصيت نامه پيوست مي‌باشد.

لطفاً نظر شرعي مسئله بالا را براي بنده بنويسيد تا در آينده دچار مشكل با ورثه‌ام نباشم‌. لازم بيادآوري است پدرم چند سال قبل فوت كرده است‌.

الجواب باسم ملهم الصواب

💠در مورد استفتاء بالا عرض مي‌شود كه پدر مقداري زمين را به فرزندش هبه كرده است ياوصيت‌.

🔷در صورت هبه بودن اگر در حيات خويش آنرا جدا نموده و در ملك فرزند خود قرار داده است و فرزند در آن تصرف كرده در اين صورت فرزندش مالك آن قرار مي‌‎گيرد.

اما اگر در حيات خويش جدا نكرده و تسليم پسرش ننمود هبه مذكور شرعاً درست نمي‌باشد زيرا يكي از شرائط تكميل هبه‌، قبض موهوب له است‌كه در اين جا يافته نمي‌شود.

و في الدر المختار:

«‌و شرائط صحتها (‌اي صحة الهبة‌)في الموهوب أن يكون مقبوضاً غير مشاع مميزاً غيرمشغول‌....و تتم بالقبض الكامل في محوز مفرغ مقسوم و مشاع لا يبقي منتفعاً به بعد أن يقسم‌كبيت و حمام صغيرين لا فيما يقسم‌...و فان قسمه و سلمه صح لزوال المانع‌»‌.

و في الرد:

«‌(‌قوله: بالقبض‌) فيشترط القبض قبل الموت‌»‌.( رد المحتار:4/570، 567)

🔻در صورت وصيت بودن نيز درست نمي‌باشد زيرا براي وارث وصيت شر‌عاً درست نيست‌.

و في الرد:

«‌و روي في السنن مسنداً الي أبي امامةرضي الله عنه قال‌: سمعت رسول الله صلي الله عليه و سلم يقول‌: ان الله اعطي‌كل ذي حقٍ حقه فلا وصية لوارث‌»‌. اخرجه الترمذي و ابن ماجة و قال الترمذي حسن‌.(رد المحتار:4/570، 567)

و الله اعلم بالصواب